Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą – Hans Rosling

  • Literatura faktu
  • Popularnonaukowa

Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą – Hans Rosling

Moja ocena:
5/5

„Factfulness” jest bardzo ciekawą książką. W pewnym stopniu zmieniła mój pogląd na świat. Wcześniej nie wgłębiałam się w doniesienia ze świata, brałam na wiarę informacje o tym, że świat jest coraz gorszy. Jednak Hans Rosling uczy krytycznego spojrzenia na świat. Uczy, żeby weryfikować fakty w badaniach i statystykach i porównywać je z minionymi okresami. Okazuje się, że cały świat idzie do przodu. Postęp obserwujemy w gospodarkach, medycynie, poziomie życia, nawet w krajach rozwijających się.

Hans Rosling prezentuje w książce test z wiedzy o świecie. Przytacza wyniki osób, które ten test wypełniały. Okazuje się, że większość osób (w tym naukowcy, zajmujący się ekonomią) rozwiązywali ten test bardzo słabo. Choćby dla tego testu warto tę książkę przeczytać. Okazuje się, że w swojej niewiedzy nie jesteśmy sami – większość świata ma podobne do nas przeświadczenie o rozwoju cywylizacji w czarnych barwach.

Kliknij w ten link i czytaj tę książkę oraz inne przez 30 dni za darmo na Legimi.

Ulubione cytaty z książki
  • Zanim nie opanujesz paniki, staraj się nie podejmować decyzji.

  • Aktualizuj swoją wiedzę. Niektóre informacje szybko się dezaktualizują. Technologia, kraje, społeczeństwa, kręgi kulturowe i religie podlegają ciągłym zmianom.

  • Lęki, które kiedyś utrzymywały naszych przodków przy życiu, dziś zapewniają pracę dziennikarzom. To nie ich wina i nie powinniśmy oczekiwać zmiany w ich zachowaniu. To nie „logika mediów” wyznawana przez producentów wiadomości odpowiada za tę sytuację, ale „logika uwagi” w głowach konsumentów.

  • Świat wydaje się straszniejszy, niż jest w rzeczywistości, ponieważ to, co słyszysz, zostało wyselekcjonowane – przez twój własny filtr uwagi lub przez media – właśnie dlatego, że budzi w ludziach przerażenie.

Shopping Cart