DLACZEGO – tylko nieliczni ludzie i nieliczne firmy są w stanie jasno powiedzieć, DLACZEGO robią to, CO robią. Gdy mówię DLACZEGO, nie chodzi mi o zarabianie pieniędzy – to jest tylko ostateczny rezultat. Przez DLACZEGO rozumiem cel, intencję lub przekonanie. DLACZEGO założyłeś tę firmę? DLACZEGO każdego ranka zrywasz się z łóżka? DLACZEGO ciągle o coś zabiegasz?
Celem działalności biznesowej nie powinno być robienie interesu z każdym, kto po prostu chce mieć to, co my mamy. Należy się koncentrować na tych, którzy wierzą w to samo, co my.
Dobre organizacje to takie, w których ludzie czują się bezpiecznie. Silna kultura tworzy poczucie przynależności do grupy i działa jak siatka zabezpieczająca. Ludzie przychodzą do pracy, wiedząc, że kierownictwo, koledzy i organizacja jako całość dbają o nich. Oczywiście istnieje również oddziaływanie w drugą stronę – decyzje, wysiłki i działania podejmowane przez jednostkę wzmacniają i chronią interes organizacji jako całości.
Charyzma nie ma nic wspólnego z energią; jej źródłem jest klarowne DLACZEGO. Bierze się z absolutnego przekonania o słuszności wielkiej sprawy.
Uczucie spełnienia występuje wtedy, gdy każdego ranka budzimy się, by wypełniać nasze DLACZEGO. Nasze osiągnięcia, czyli to, CO robimy, są znakami potwierdzającymi, że jesteśmy na właściwej drodze.
Ludzie nie kupują tego, CO robisz, lecz DLACZEGO to robisz.
Przywództwo wymaga dwóch rzeczy: wizji nieistniejącego świata i umiejętności komunikowania tej wizji. Pytanie jest, skąd wziąć taką wizję? I tu ujawnia się potęga naszego DLACZEGO. Nasza wizja jest światem, który sobie wyobrażamy, który ma szansę zaistnieć, jeśli każdy dzień poświęcimy na urzeczywistnianie naszego DLACZEGO.
Fałszywym jest założenie, że to, co odróżnia nas od innych, tkwi w tym, CO i JAK robimy. Proste oferowanie produktu wyższej jakości, z większą liczbą funkcji, z lepszą obsługą lub w lepszej cenie wcale nas nie wyróżnia. Takie postępowanie nie gwarantuje sukcesu. Istotne zróżnicowanie zachodzi w tym, co decyduje, DLACZEGO i JAK coś robimy.
Jeśli pójdziesz za swoim DLACZEGO, inni pójdą za Tobą.
Jeśli nie wiesz DLACZEGO, nie możesz wiedzieć JAK.
W biznesie, jak podczas nieudanej randki, wiele firm wkłada dużo wysiłku w pokazanie swojej wartości, nie mówiąc w pierwszej kolejności, DLACZEGO istnieje.