💌 Bezpłatne szkolenie online "Strategia na 2023, dzięki której w końcu osiągniesz swoje cele" - 12 grudnia o 19:00. Zarezerwuj miejsce już DZIŚ!
  • Blog
Jak zacząć biznes online – niezbędne narzędzia i aplikacje
Czas czytania: 10 minuty
biznes online narzędzia

Niektórzy zastanawiają się, jak zacząć biznes online. Praca online jest bardzo kuszącym rozwiązaniem w dzisiejszych czasach. Praca z dowolnego miejsca, niezależność, elastyczność, bycie swoją własną szefową lub szefem. Może się to wydawać spełnieniem marzeń. To też duża odpowiedzialność, huśtawka emocji (zwłaszcza, gdy dopiero biznes rozwijamy) oraz konieczność zorganizowania sobie narzędzi do pracy. Dzisiaj chcę opowiedzieć właśnie o narzędziach. Polecę narzędzia, z których korzystam. Takie, które sprawiają, że pracuje się lżej, bardziej automatycznie i bezawaryjnie.

Rynek proponuje nam szeroki przekrój narzędzi, wspierających pracę online. Właściwie każda czynność może być wspierana za pomocą odpowiedniego narzędzia. Nie chodzi również o to, żeby korzystać z kilkudziesięciu aplikacji. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć biznes online, to jesteś we właściwym miejscu. Piszę ten artykuł w momencie rozwijania swojej firmy od 5 miesięcy. Wciąż jestem na początku drogi. Podzielę się z Tobą moim doświadczeniem odnośnie narzędzi, z których korzystam, żeby rozwijać swój biznes online.

Polecane aplikacje i narzędzia do prowadzenia biznesu online

1. Twoje miejsce w sieci – strona internetowa

 

Tworzenie swojego biznesu online polecam zacząć od strony internetowej. Media społecznościowe to mechanizmy wspierające Twoją firmę i markę osobistą. Pamiętaj jednak, że media społecznosciowe nie są Twoje. Nie masz wpływu na ich algorytm i zasady. Mówi się – “nie buduj domu na obcej ziemi”. Dlatego upewnij się, że masz własną stronę internetową, na własnym hostingu, we własnej domenie. Uchroni Cię przed zmianami algorytmu. Kaprysami mediów społecznościowych czy banami i blokadami, które można czasem dostać nie wiadomo za co.

Stronę internetową możesz założyć na WordPress. 

Hosting i domenę możesz wykupić w Zenbox . Polecam gorąco – zespół obsługi klienta jeszcze nigdy mnie nie zawiódł, a odpowiadają w ciągu minut.

 

2. E-mail marketing – lista mailowa

 

Jeśli masz już stronę internetową, w kolejnym kroku musisz założyć listę mailową. Lista mailowa to skarb w biznesie online. Osoby zainteresowane Tobą, Twoimi treściami i Twoimi produktami oraz usługami mogą podzielić się z Tobą mailem (np. w zamian za darmowego e-booka). Dzięki temu masz społeczność, do której możesz dotrzeć bez przeszkód. Pamiętaj, że algorytmy mediów społecznościowych są okrutne. Przy liście mailowej nie masz tego problemu. Lista należy do Ciebie i możesz kontaktować się z odbiorcami bezpośrednio, wysyłając im wiadomości.

Dobrze dobrane narzędzie pozwoli Ci wyświetlać różne grafiki odwiedzającym Twoją stronę – np. z zachętą do pobrania e-booka i zapisania się na Twoją listę mailową. To świetny sposób na zautomatyzowanie budowania społeczności wokół Twojej firmy.

Ja od samego początku korzystam z narzędzia MailerLite. Pozwala mi wysyłać newsletter. Połączyłam go także z moim sklepem internetowym. Dzięki temu wysyłam wiadomości zachęcające do powrotu do porzuconego koszyka.  To narzędzie ma też opcję budowania stron sprzedażowych, np. pod sprzedaż konkretnego produktu. Nie wyobrażam sobie swojego biznesu bez MailerLite.

 

3. Księgowość online – papierologia, której nikt nie lubi

Prowadzenie firmy nie obejdzie się bez księgowości. Możesz w tej kwestii skorzystać z pomocy księgowej lub biura rachunkowego. Jednak dobrze jest poświęcić swoje rozliczenia w ręce osób, które mają doświadczenie we współpracy z biznesami online.

Ja przez kilka lat współpracowałam z księgową. Jednak w momencie, kiedy zaczęłam wypuszczać różne produkty cyfrowe, stwierdziłam, że to jest moment na podjęcie współpracy z firmą oferującą księgowość online. Wygodnie i bez wychodzenia z domu. Korzystam z aplikacji, w której umieszczam faktury kosztowe, wystawiam faktury dla klientów oraz prowadzę ewidencję sprzedaży online.

Cały proces zajmuje mi kilkanaście minut w miesiącu. Wygoda i oszczędność czasu jest tutaj kluczowa. Jeśli nie wiesz, jak zacząć  biznes online, to księgowość online jest pierwszym krokiem. W końcu jedyne pewne rzeczy w życiu to śmierć i podatki 😉

Do księgowości online polecam Ifirma – mają przejrzystą, wygodną aplikację, w ramach współpracy mam kontakt z konkretną księgową, a ich stawki są bardzo konkurencyjne.

jak zacząć biznes online

 

 

4. Przechowywanie danych – centrum zarządzania biznesem

 

W biznesie online przechowujemy wielu informacji, treści czy planów finansowych. Dlatego warto mieć aplikację do zarządzania swoim biznesem.

Miejsce, gdzie będzie wszystko: ważne informacje, inspiracje marketingowe, nasza strategia.

Dla mnie takim miejscem jest aplikacja Notion.

Co tam przechowuję?

  • notatki z przeczytanych książek
  • pomysł na biznes poboczny (np. pomysły nowych projektów, produktów, kanałów, w których chcę działać)
  • pomysły na treści na bloga
  • stategię firmy oraz marki
  • opis mojego klienta i społeczności
  • miłe słowa, które otrzymuję od moich odbiorców i odbiorczyń. Zapisuję każdą wiadomość – czytanie ich w gorszych momentach jest bezcenne!)
  • rzeczy dotyczące mojego życia prywatnego: filozofię osobistą, przepisy, plany podróżnicze

Rolę takiej głównej aplikacji może pełnić też Google Drive. Zarówno Notion, jak i Google Drive są narzędziami darmowymi. Google Drive ma więcej miejsca na pliki i multimedia. Warto więc się nim wspierać.

 

5. Proste grafiki

 

Biznes online nie obędzie się bez materiałów graficznych. Niezależnie czy potrzebujesz ich na stronę internetową, na Instagrama lub do oferty – warto mieć podstawowe umiejętności graficzne.

Ja nie jestem wybitną graficzką. Dlatego nie bawiłam się w kursy Photoshopa. Odkryłam jednak narzędzie, które jest proste, intuicyjne i ma mnóstwo przydatnych szablonów. To narzędzie to Canva.

W Canvie robię wszystko. Grafiki na social media, banery na stronę www, oferty dla klientów, prezentacje na warsztaty. Mogę powiedzieć, że Canva to dla mnie kluczowe narzędzie. 

Bezpłatna wersja daje szereg możliwości. Ja korzystam jednak z wersji płatnej (kilkaset zł na rok, dzielone na kilka osób, więc wychodzi max 100 zł rocznie). Polecam ją, jeśli grafik potrzebujesz np. do produktów płatnych lub promowania usług.

Canvę znajdziesz tutaj.

 

6. Zarządzanie zadaniami – dla siebie lub dla zespołu

 

W biznesie online możesz pracować solo lub z zespołem. Niezależnie od wielkości Twojej firmy, musisz przechowywać gdzieś zadania oraz projekty. Aplikacji do zarządzania zadaniami znajdziesz na rynku bardzo dużo. Dobrze jest przetestować różne narzędzia i wybrać to, w którym pracuje Ci się najwygodniej.

Ja sama korzystam obecnie z Asany i w zupełności wystarcza mi bezpłatna wersja aplikacji. Możesz przetestować takie narzędzie jak: ClickUp, Monday, Nozbe czy Trello

Biznes online to sporo zadań, z różnych obszarów tematycznych. Warto więc mieć strukturę ich tworzenia i rejestrowania postępu.

 

Jak zacząć biznes online? Pytania, które musisz sobie zadać.

 

Narzędziownik to jeden z wielu kroków prowadzenia firmy w Internecie. Musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Odpowiedzi pomogą Ci przemyśleć i poukładać Twój biznes online.

 

1. Jaki masz pomysł na biznes?

Jaki masz pomysł na obecność w Internecie? W jaki sposób Twój biznes będzie zarabiał? Czy będziesz sprzedawać produkty czy usługi? Ilu klientów potrzebujesz, żeby osiągnąć założone cele finansowe?

2. Pytania o klientów

Kto jest Twoim idealnym klientem? Dlaczego ta osoba miałaby skorzystać z Twoich produktów lub usług? Jakie problemy pomagasz rozwiązać swoim klientom? Jak klienci będą mogli Cię znaleźć? Jak będziesz do nich trafiać? Dlaczego mieliby Ci zaufać?

3. Pytania o marketing i sprzedaż

W jakich kanałach będziesz promować siebie i swoją firmę? Na jakich mediach społecznościowych będziesz działać? W jaki sposób będziesz się komunikować? W jaki sposób będziesz mówić o swoich produktach i usługach? Jak będzie wyglądał Twój proces sprzedaży? Jakie korzyści współpracy z Tobą będziesz komunikować?

To tylko kilkanaście z istotnych pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć. Prowadzenie biznesu online wcale nie musi być trudne. Pod warunkiem, że dobrze się do tego przygotujesz. Poza pytaniami dotyczącymi biznesu, warto też odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące nas samych. Nie każdy nadaje się do prowadzenia biznesu. Niektórym będzie wygodniej i bezpieczniej na etacie. To zupełnie w porządku. Warto jednak poznać swoje preferencje i sposoby działania. Tak, żeby układać swoje życie i swoją pracę w zgodzie ze sobą.

biznes online pytania

Pytania, na które szczerze musisz sobie odpowiedzieć, zanim zaczniesz biznes online

 

Zanim zaczniesz w wyszukiwarkę wpisywać frazę “jak zacząć biznes online”, odpowiedz sobie na następujące pytania:

 

  1. Czy poradzę sobie z huśtawką emocji, której doświadczę na początku swojej drogi?
  2. Czy dam radę pracować kreatywnie pod presją czasu i pozyskania przychodów?
  3. Czy umiem samodzielnie zorganizować sobie pracę?
  4. Czy czuję wystarczającą motywację wewnętrzną, żeby działać, nawet, kiedy będzie ciężko?
  5. Czy mam wokół siebie wsparcie i bliskich ludzi?
  6. Czy mam odłożoną poduszkę finansową?
  7. Co zrobię, jeśli spełni się możliwy najgorszy scenariusz? Jaki jest mój plan B?
  8. Czy jestem gotowa/y zmienić pomysł na biznes, gdyby okazał się nietrafiony?
  9. Czy mam w sobie na tyle samodyscypliny, żeby być swoim własnym szefem, szefową?
  10. Czy ja w ogóle CHCĘ brać na siebie odpowiedzialność prowadzenia swojej firmy?

Odpowiedzi na te pytania na pewno pomogą Ci świadomie wybrać biznes online. Narzędzia, o których napisałam będą zaś dla Ciebie wsparciem.

Książki, które pomogą Ci rozwinąć biznes online

 

Jetem molem książkowym, dlatego w tym artykule nie może zabraknąć polecenia książek. Jeśli jesteś na początku swojej drogi w biznesie online lub chcesz usprawnić obecne procesy w swojej firmie, koniecznie zajrzyj do mojej Czytelni.

Znajdziesz tam świetne tytuły, które pomogą Ci poukładać marketing, model biznesowy oraz opowiadać przyciagające klientów historie, które pomogą Ci sprzedawać Twoje produkty i usługi.

Moje ulubione pozycje to:

Zrozumieć marketing – Marek Piasek i Artur Jabłoński

Model StoryBrand – Donald Miller

Mit przedsiębiorczości – Michael E. Gerber (ta książka jest obowiązkowa, jeśli jesteś ekspertką/ekspertem w swojej dziedzinie, który zakłada firmę i uczy się bycia przedsiębiorcą/przedsiębiorczynią)

workbook o osiaganiu celow w zgodzie ze soba

 

Uważasz, że na mojej liście brakuje konkretnego narzędzia? Daj znać w komentarzu i podziel się swoją rekomendacją!

 

W tekście znajdują się reklamowe linki afiliacyjne. To znaczy, że jeśli wykupisz dostęp do konkretnego narzędzia z podanego linka, dostanę od Twojej transakcji drobną kwotę. Dziękuję za wsparcie!

Udostępnij:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on telegram
Share on whatsapp

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu
Mój instagram
Facebook
Shopping Cart